28 marca 2020 r. Sejm przyjął pakiet ustaw, które składają się na tzw. tarczę antykryzysową.
Celem tarczy antykryzysowej jest przeciwdziałanie gospodarczym skutkom pandemii COVID-19, a w szczególności ochrona zatrudnienia, zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach. Przedsiębiorcy mogą przede wszystkim liczyć na zwolnienia z opłacania składek ZUS oraz dopłaty do wynagrodzeń. Osoby samozatrudnione lub wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych otrzymają tzw. postojowe. Samozatrudnieni mogą liczyć również na dofinansowanie z urzędu pracy na prowadzenie bieżącej działalności.
Druga specustawa związana z pandemią koronawirusa, zwana tarczą antykryzysową 2.0, zwiększająca pomoc dla przedsiębiorców, została przyjęta 17 kwietnia 2020 r. Na mocy wprowadzonych zmian m.in. poszerzono katalog przedsiębiorców, którym przysługuje zwolnienie ze składek ZUS, o przedsiębiorców zgłaszających od 10 do 49 ubezpieczonych (w wysokości 50% nieopłaconych składek za dany miesiąc). Przedłużono również okres wypłaty tzw. postojowego dla osób samozatrudnionych oraz osób na umowach cywilnoprawnych z 1 do 3 miesięcy.
Zmienione przepisy pozwalają skorzystać z pomocy również firmom utworzonym pomiędzy 1 lutego a 1 kwietnia 2020 r. Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców w wysokości 5 tys. zł stała się dostępna również dla samozatrudnionych, a jej umorzenie będzie uwarunkowane prowadzeniem działalności przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia, a nie – jak w poprzedniej wersji – utrzymaniem zatrudnienia w tym okresie.
Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych w ramach tarczy antykryzysowej 2.0 jest tarcza finansowa w wysokości 100 mld zł, uruchomiona przez Polski Fundusz Rozwoju dla przedsiębiorców zatrudniających co najmniej jednego pracownika.
W ramach tego programu przedsiębiorcy będą mogli uzyskać rzeczywiste wsparcie finansowe, które – po spełnieniu warunków wskazanych w programie – w znacznej części będzie bezzwrotne. Zgodnie z zapowiedziami tarcza finansowa ma zostać uruchomiona jeszcze w kwietniu. Zwracamy uwagę, że jednym z warunków, który może znacząco ograniczyć dostępność tej formy pomocy, jest wymóg, aby beneficjent rzeczywisty, korzystający ze wsparcia finansowego, posiadał rezydencję podatkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i rozliczał podatki za ostatnie 2 lata obrotowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W szczególności do firm transportowych kierowane jest wsparcie udzielane przez Agencję Rozwoju Przemysłu, oferującej leasing operacyjny przeznaczony na refinansowanie leasingów dla przedsiębiorców. Agencja udzieli również pożyczek firmom z deficytem w kapitale obrotowym, których przychody za ostatni okres obrachunkowy są na poziomie min. 4 mln zł.
Odpowiadając na argumenty przedsiębiorców i ekspertów, rząd zapowiada kolejną tarczę antykryzysową – 3.0, która ma zapewnić nowe narzędzia wsparcia dla firm. Śledzenie uchwalanych form pomocy jest kluczowe z uwagi na fakt, że uchwalane programy mają swoje limity, a o ich dostępności nierzadko będzie decydowała kolejność zgłoszeń.
W załączonym opracowaniu wskazujemy, z jakich form pomocy mogą skorzystać przedsiębiorcy w zależności od skali prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Zespół kancelarii Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy
Pobierz tutaj: RSlegal_raport_Formy pomocy finansowej dla przedsiębiorców_24042020