Wprowadzono Rozporządzenie ustanawiające tymczasowe przepisy o charakterze nadzwyczajnym przyspieszające procedurę wydawania zezwoleń. Rozporządzenie w szczególności podkreśla, że produkcja energii ze źródeł odnawialnych i powiązana z nią infrastruktura powinny być traktowane priorytetowo. Szczególny nacisk położono na technologie energii odnawialnej, które mogą szybko i skutecznie przyczynić się do przyspieszenia wdrażania energii odnawialnej w Unii. Rozporządzenie stosowane jest bezpośrednio w państwach członkowskich, a więc nie wymaga implementacji do prawa krajowego. Znajdzie zastosowanie tam, gdzie mechanizmy krajowe są mniej korzystne.
Poniżej Q&A z najważniejszymi zagadnieniami.
☀️ Jak długo będą obowiązywać tymczasowe rozwiązania przewidziane w Rozporządzeniu?
Czas obowiązywania Rozporządzenia został ograniczony do 18 miesięcy. Jednak możliwe jest przedłużenie jego obowiązywania.
☀️ Jakich procedur dotyczy Rozporządzenie?
Rozporządzenie obejmuje „procedurę wydawania zezwoleń”. Oznacza proces, który:
– obejmuje wszystkie wydane stosowne zezwolenia administracyjne na budowę, rozbudowę i eksploatację obiektów do celów produkcji energii odnawialnej, w tym pomp ciepła, położonych na tym samym terenie obiektów magazynowania energii, a także aktywów niezbędnych do ich podłączenia do sieci, w tym zezwolenia na podłączenie do sieci i oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli są one wymagane; oraz
– obejmuje wszystkie etapy administracyjne, poczynając od potwierdzenia otrzymania kompletnego wniosku przez właściwy organ i kończąc na powiadomieniu przez właściwy organ o ostatecznej decyzji w sprawie wyniku procedury.
Celem rozporządzenia jest skrócenie procedury wydawania zezwoleń na wybrane projekty/instalacje związane z OZE.
☀️ Czy cel Rozporządzenia, jakim jest przyspieszenie procedury wydawania zezwoleń, sprawdzi się w Polsce?
Praktyka pokaże, czy cel Rozporządzenia zostanie osiągnięty. Obecnie obowiązujące przepisy zawierają przecież regulacje określające czas trwania postępowania administracyjnego. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Mimo to, czas trwania postępowań niejednokrotnie jest wydłużony. Skuteczność Rozporządzenia może budzić wątpliwości, ponieważ nie zawiera ono instrumentów dyscyplinujących organy administracji publicznej do terminowego załatwiania spraw, tak jak ma to miejsce np. w przypadku wydawania decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
☀️ Nadrzędny interes publiczny – jak zmienia patrzenie na projekty OZE?
Projekty #OZE w rozumieniu nowej regulacji są w nadrzędnym interesie publicznym.
Nadrzędność interesu publicznego skutkuje tym, że Państwa Członkowskie są zobowiązane do priorytetowego traktowania budowy i eksploatacji elektrowni oraz instalacji do produkcji energii wytwarzających energię z OZE, a także rozwoju powiązanej z OZE infrastruktury sieciowej.
☀️ Jaki jest wpływ Rozporządzenia na procedurę wydawania zezwoleń w branży PV?
Rozporządzenie wprowadza ogólną zasadę, że wydawanie zezwoleń na projekty OZE wykorzystujące energię słoneczną nie mogą trwać dłużej niż trzy miesiące. Głównym przeznaczeniem takich konstrukcji nie może być produkcja energii elektrycznej tzn. prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej (produkcja w celu odsprzedaży).
Powyższa zasada dotyczy procedury wydawania zezwoleń:
– na instalacje urządzeń wykorzystujących energię słoneczną oraz
– położonych na tym samym terenie obiektów służących do magazynowania energii, w tym instalacji słonecznych zintegrowanych z budynkiem i dachowych urządzeń wykorzystujących energię słoneczną, w istniejących lub przyszłych sztucznych konstrukcjach, z wyjątkiem sztucznych powierzchni wodnych.
Co istotne, w wybranych przypadkach taka instalacja urządzeń wykorzystujących energię słoneczną jest zwolniona z wymogów ustalenia czy projekt wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
☀️ Jakie rozwiązanie z Rozporządzenia może zainteresować prosumentów?
W odniesieniu do procedury wydawania zezwoleń na instalację urządzeń wykorzystujących energię słoneczną o mocy 50 kW lub mniej, brak odpowiedzi ze strony właściwych organów lub podmiotów w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku skutkuje uznaniem, że zezwolenie zostało wydane.
☀️ A jeśli planuję rozbudować (zmodernizować) projekt OZE, to jakie możliwości przewiduje regulacja?
Regulacja ma zapewnić szybki proces uzyskania pozwoleń na rozbudowę projektów związanych z OZE, w tym modernizację urządzeń koniecznych do ich podłączenia do sieci, jeśli prowadzi to do zwiększenia mocy.
Ogólną zasadą jest to, że uzyskanie wszelkich pozwoleń nie może przekraczać sześciu miesięcy, łącznie z ocenami wpływu na środowisko.
Natomiast jeśli rozbudowa elektrowni nie powoduje zwiększenia mocy o więcej niż 15% i nie ma wpływu na potrzebę oceny potencjalnego wpływu na środowisko, to zezwolenia na podłączenie do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej są wydawane w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku. Oczywiście o ile nie ma powodów do niepokoju związanych z bezpieczeństwem albo technicznych niezgodności elementów systemu.
☀️ Jakie rozwiązania przyjęto w Rozporządzeniu w zakresie przyspieszenia inwestycji w pompy ciepła?
Ogólną zasadą jest, że procedura wydawania zezwolenia na instalację pomp ciepła nie może przekraczać:
– jednego miesiąca – w przypadku pompy o mocy elektrycznej poniżej 50 MW,
– trzech miesięcy – w przypadku geotermicznych pomp ciepła.
*Powyższe Q&A ma charakter poglądowy i nie jest szczegółową analizą przesłanek Rozporządzenia. Więcej informacji -> Rozporządzenie Rady (UE) 2022/2577 z dnia 22 grudnia 2022 r. ustanawiające ramy służące przyspieszeniu wdrażania rozwiązań w zakresie energii odnawialnej (link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022R2577)