Trwają prace nad wnioskiem Komisji Europejskiej, który ma na celu wzmocnienie ochrony konsumentów.
Wniosek to propozycja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami. Przyjęcie go wynika z polityk i strategii unijnych, a mianowicie z inicjatyw określonych w Nowym programie na rzecz konsumentów i w Planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamknięty. Stanowi także kontynuację założeń Europejskiego Zielonego Ładu.
Dyrektywa:
- ma przyczynić się do wzmocnienia praw konsumentów poprzez zmianę dwóch dyrektyw – o nieuczciwych praktykach handlowych i w sprawie praw konsumentów,
- stanowi wkład do rozwoju unijnej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zielonej gospodarki,
- ma pozwolić na bardziej zrównoważoną konsumpcję, a także wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych, które wprowadzają konsumentów w błąd, odwodząc ich od zrównoważonych wyborów konsumpcyjnych.
Powodem wniosku była obserwacja Komisji Europejskie, która zauważyła praktyki uniemożliwiające dokonywanie zrównoważonych zakupów. Mowa tu o praktykach pseudoekologicznego marketingu (tj. wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące ekologiczności), praktykach postarzania produktów (tj. przedwczesny koniec eksploatacji towarów) oraz stosowanie niewiarygodnych i nieprzejrzystych oznakowań i narzędzi informacyjnych dotyczących zrównoważonego charakteru produktów.
Wniosek o zmianę Dyrektywy 2005/29/WE dotyczy aktualizacji wykazu cech produktu, co do których ich wprowadzenie w błąd może być uznane za działanie wprowadzające w błąd. Dodatkowo, proponuje się:
- zmianę wykazu cech produktu, co do których przedsiębiorca nie powinien wprowadzać konsumenta w błąd oraz
- rozszerzenie wykazu informacji, które należy uznać za istotne w przypadku szczególnych praktyk handlowych, których pominięcie może skutkować wprowadzeniem w błąd.
Dodatkowo, planuje się dodać do załącznika I do Dyrektywy 2005/29/WE dziesięć dodatkowych praktyk, które uznaje się za nieuczciwe w każdych okolicznościach. Wśród nich znajdą się m.in. umieszczanie oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru, które nie jest oparte na systemie certyfikacji ani nie zostało ustanowione przez organy publiczne; formułowanie ogólnego twierdzenia dotyczącego ekologiczności bez możliwości wykazania uznanej wysokiej efektywności środowiskowej; przedstawianie wymogów prawnych, dotyczących wszystkich produktów w danej kategorii na rynku Unii Europejskiej, jako cech wyróżniających ofertę przedsiębiorcy.
Do dyrektywy 2011/83/UE zostały wprowadzone zmiany dotyczące informacji udzielanych konsumentom przed zawarciem umowy. Zmiany te odnoszą się do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, w tym informacji dotyczących trwałości i możliwości naprawy. Konsumenci powinni otrzymywać odpowiednie informacje bezpośrednio przed złożeniem zamówienia, zwłaszcza gdy umowa będzie zawierana za pomocą środków elektronicznych. W odniesieniu do informacji, które konsumenci powinni otrzymywać bezpośrednio przed złożeniem zamówienia, w przypadku umów zawieranych na odległość, dodano informacje na temat istnienia i długości gwarancji trwałości producenta lub na temat niedostępności takich informacji w przypadku towarów wykorzystujących energię.
Autorzy: mec. Przemysław Kałek i Olga Ostrowska.