W dzienniku ustaw opublikowana została „ustawa wiatrakowa”. Liberalizacja tzw. reguły 10H to niejedyna zmianą, którą ustawa przewiduje. Co jeszcze się zmieni?
Zapraszamy do zapoznania się z przygotowanym przez mec. Martynę Dygę-Mróz opracowaniem.
Nowelizacja przewiduje rozszerzenie przedmiotu ustawy o:
- zasady lokalizowania, budowy i przebudowy sieci elektroenergetycznych najwyższych napięć w sąsiedztwie elektrowni wiatrowych;
- zasady partycypacji mieszkańców gminy w korzyściach wynikających z lokalizacji elektrowni wiatrowych;
- zasady bezpiecznej eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych.
Minimalna odległość turbin wiatrowych od zabudowań będzie wynosiła 700 metrów, a nie jak obecnie 10-krotność maksymalnej wysokości turbiny, tzw. reguła 10H. Jednak to i tak większa odległość niż zaproponowane w pierwotnym projekcie 500 m.
W ustawie nadal obowiązuje jednak kryterium odległości równej lub większej od dziesięciokrotności całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej jako mechanizmu preferowanego na poziomie administracyjnym. Plan miejscowy może ustalić inną odległość, wyrażoną w metrach, nie mniejszą niż 700 metrów. Takie brzmienie przepisu może w dalszym ciągu powodować konflikty pomiędzy mieszkańcami gmin i zniechęcać władze samorządowe do podejmowania inicjatyw inwestycyjnych i wyznaczaniu mniejszych odległości farm od zabudowań w planach miejscowych.
Podstawą dla określania odległości turbin będą m.in. wyniki przeprowadzonej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) wykonywanej w ramach MPZP. W SOOŚ analizuje się m.in. wpływ emisji hałasu na otoczenie i zdrowie mieszkańców. Władze gminy nie będą mogły odstąpić od wykonania SOOŚ dla projektu MPZP, który uwzględnia elektrownię wiatrową.
Nowe budynki mieszkalne albo budynki o funkcji mieszanej (tj. takich, w których funkcja mieszkalna stanowi ponad połowę jego powierzchni użytkowej), mają być lokalizowane na podstawie decyzji WZ albo decyzji LICP, albo planu miejscowego w odległości 700 m od elektrowni wiatrowej.
Nowelizacja ustawy zachowuje zasadę 10H w przypadku parków narodowych, a w przypadku rezerwatów przyrody – limit 500 m. W przypadku innych form ochrony przyrody odległość ma wynikać z decyzji środowiskowej dla konkretnej instalacji. Utrzymuje zakaz budowy wiatraków na terenach parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i obszarów Natura 2000.
- minimalna odległość od linii przesyłowych
Ustawa wprowadza też minimalne odległości turbin wiatrowych od linii przesyłowych energii elektrycznej – trzykrotność maksymalnej średnicy wirnika wraz z łopatami albo równa lub większa od dwukrotności maksymalnej całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej, określonych w planie miejscowym, w zależności od tego, która z tych wartości jest większa.
W szczególnych przypadkach odległość może być mniejsza, jeśli operator uzasadni konieczność zmniejszenia odległości.
- lokalizacja turbin tylko na podstawie MPZP
W dalszym ciągu nowe turbiny wiatrowe będą mogły być lokowane tylko na podstawie MPZP, który ma określać maksymalną ilość elektrowni wiatrowych.
MPZP sporządza się co najmniej dla obszaru położonego w granicach gminy, w której jest lokalizowana elektrownia wiatrowa, znajdującego się w odległości 700 m od planowanej elektrowni wiatrowej.
Zgodnie z art. 7 ust. 3, w przypadku gdy odległość elektrowni wiatrowej od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej jest mniejsza niż dziesięciokrotność całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej i wykracza poza granice gminy, w której jest lokalizowana ta elektrownia wiatrowa, plan miejscowy sporządza również gmina pobliska co najmniej dla położonego na jej terenie obszaru znajdującego się w odległości nie większej niż 700 metrów od tej elektrowni wiatrowej.
„Gmina pobliska”, której definicja została wprowadzona do ustawy, to obszar w całości albo w części położony w odległości mniejszej niż dziesięciokrotność maksymalnej całkowitej wysokości danej elektrowni wiatrowej lokalizowanej na terenie innej gminy.
- głosy krytyczne:
Odnotować należy, że w przypadku gminy, w której planowana jest realizacja elektrowni wiatrowej, czynnik motywujący do szybkiego uchwalenia MPZP stanowią przyszłe wpływy do budżetu gminy.
Brak MPZP w gminach pobliskich może uniemożliwić realizację części inwestycji również w sytuacjach, w których wykraczające oddziaływanie jest marginalne.
- konsultacje treści MPZP
Dodatkowo, nowelizacja nakłada nowe, w porównaniu z przepisami prawa planowania przestrzennego, wymogi konsultacyjne względem miejscowych planów lokalizujących elektrownie wiatrowe. W konsultacjach uwzględnia się także interes mieszkańców gminy pobliskiej, na której tereny może oddziaływać elektrownia wiatrowa powstająca w sąsiedniej gminie. W tym celu wprowadzono także obowiązek uzyskania opinii wójta, burmistrza albo prezydenta miasta tej gminy pobliskiej dotyczącej projektu miejscowego planu sporządzanego w celu lokalizacji elektrowni wiatrowej. Gmina pobliska jest rozumiana w projekcie jako gmina, której tereny znajdują się w odległości mniejszej niż 10h od elektrowni wiatrowej. Mieszkańcy gminy pobliskiej będą informowani o planowanym terminie zaopiniowania takiego projektu miejscowego planu i możliwości wnoszenia uwag.
Terminy:
- ogłoszenie o przystąpieniu do sporządzenia planu – 21 dni na składanie wniosków do planu;
- wystąpienie o opinie o projekcie planu miejscowego, do wójtów, burmistrzów albo prezydentów miast gmin pobliskich – 45- 60 dni na przedstawienie tej opinii;
- ogłoszenie o wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia i wyłożenie projektu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko na okres co najmniej 30 dni, jednak nie dłuższy niż 45 dni wraz z podaniem terminu, w którym należy wnosić uwagi dotyczące projektu, nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 45 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia tego projektu.
Po ogłoszeniu o przystąpieniu do uchwalenia i po wyłożeniu planu obowiązkowo odbywać się będą debaty: jedna w formie bezpośredniego spotkania druga online.