Krystian Andrzejewski o ELEKTROMOBILNOŚCI cz. 2

Operator ogólnodostępnej stacji ładowania, podmiot eksploatujący stację ładowania inną niż ogólnodostępna, dostawca usługi ładowania czy w końcu właściciel prywatnej ładowarki – każdy z nich ma inne obowiązki regulacyjne.

„Zrozumienie ról jest kluczowe zarówno dla inwestorów planujących rozpoczęcie działalności w tym sektorze, jak i dla tych, którzy już na nim operują” – mówi Krystian Andrzejewski, ekspert w zakresie elektromobilności.

Kim są uczestnicy rynku ładowania pojazdów elektrycznych?

 

  1. Operator ogólnodostępnej stacji ładowania

    Jest to podmiot odpowiedzialny za budowę, zarządzanie, zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania. Ze względu na publiczny charakter urządzenia, oparty na zasadzie równoprawnego traktowania wszystkich użytkowników, zakres obowiązków operatora ogólnodostępnej stacji jest najszerszy spośród wszystkich uczestników rynku, co wynika z konieczności zachowania najwyższego stopnia bezpieczeństwa przy eksploatacji publicznej ładowarki.

  2. Dostawca usługi ładowania

    Pojęcie dostawcy usługi ładowania nie jest definiowane w ustawie o elektromobilności, niemniej jednak określa ona zakres jego obowiązków. Najprościej można zdefiniować go jako podmiot świadczący usługę ładowania pojazdów elektrycznych. Dostawca korzysta z ogólnodostępnej stacji na podstawie umowy zawartej z operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania. Jego rolę może także pełnić (i często pełni) operator ogólnodostępnej stacji ładowania.

  3. Podmiot eksploatujący stację ładowania inną niż ogólnodostępna

    Podobnie jak w przypadku dostawcy usługi ładowania, ustawa o elektromobilności nie definiuje pojęcia podmiotu eksploatującego stację ładowania inną niż ogólnodostępna, chociaż się nim posługuje. Odmiennie jednak niż w przypadku operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz dostawcy usługi ładowania, zakres obowiązków podmiotu eksploatującego stację ładowania inną niż ogólnodostępna nie został określony w ustawie o elektromobilności, z wyjątkiem obowiązku zgłoszenia stacji nieogólnodostępnej do badania technicznego UDT.

  4. Właściciel prywatnej ładowarki do samochodów elektrycznych

    Właściciel prywatnej ładowarki to podmiot, który korzysta z urządzenia niespełniającego definicji stacji ładowania lub eksploatuje stację ładowania wyłącznie na potrzeby prywatne, nie świadcząc przy tym usługi ładowania pomiędzy podmiotami. Wyznacznikiem zaklasyfikowania urządzenia jako stacji ładowania jest bowiem, między innymi, świadczenie usługi ładowania pomiędzy podmiotami. Jeżeli właścicielem urządzenia i pojazdu elektrycznego jest ta sama osoba, nie mamy w takim przypadku do czynienia ze świadczeniem usługi ładowania. Przykładowo firma zakupująca stację ładowania wyłącznie na potrzeby ładowania firmowej floty elektrycznej nie świadczy usługi ładowania.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązuje Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi Google.