Jakie obowiązki mają uczestnicy rynku ładowania pojazdów elektrycznych?
Klasyfikacja stacji ładowania i zrozumienie ról uczestników rynku to dopiero początek. Kolejnym kluczowym elementem są obowiązki – inne dla operatora stacji, inne dla dostawcy usług, podmiotu eksploatującego czy właściciela prywatnej ładowarki.
Temat szerzej omawia Krystian Andrzejewski, ekspert w zakresie elektromobilności.
Jakie mają obowiązki uczestnicy rynku ładowania pojazdów elektrycznych?
Obowiązki operatora ogólnodostępnej stacji ładowania
– zapewnienie, aby ogólnodostępna stacja ładowania spełniała wymagania techniczne określone w Polskich Normach oraz przepisach prawa,
– zapewnienie jej bezpiecznej eksploatacji i przeprowadzenia przez Urząd Dozoru Technicznego badań technicznych,
– wyposażenie stacji w oprogramowanie pozwalające na podłączenie i ładowanie pojazdu oraz przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,
– udostępnienie w stacji ładowania informacji dotyczących zasad korzystania oraz instrukcji obsługi,
– umożliwienie dostawcom usług ładowania dostępu do ogólnodostępnej stacji na podstawie umowy zawartej na zasadach rynkowych,
– zapewnienie, aby energia elektryczna dostarczana do ogólnodostępnej stacji ładowania bbyła wykorzystywana wyłacznie w celu ładowania oraz jej funkcjonowania
Do najważniejszych z nich można zaliczyć wynikający z rozporządzenia AFIR obowiązek umożliwienia użytkownikom końcowym ładowania pojazdów elektrycznych na zasadzie ad hoc (za pośrednictwem terminali i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby usług płatniczych stosowanych w UE).
Obowiązki dostawcy usługi ładowania
– świadczenie usługi ładowania, która obejmuje ładowanie oraz zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury stacji ładowania, w tym na potrzeby: rejestracji użytkownika, autoryzacji sesji ładowania, prowadzenia ewidencji informacji o tych sesjach i udostępnienia o nich informacji użytkownikom, naliczania i pobierania płatności, wystawiania dokumentów sprzedaży oraz obsługi zgłoszeń i reklamacji
– udostępniania, na swojej stronie internetowej, informacji o cenie usługi ładowania i warunkach jej świadczenia.
Ustawa o elektromobilności nakłada również na dostawcę usługi ładowania zakaz uzależniania świadczenia usługi ładowania od uprzedniego zawarcia przez użytkownika pojazdu elektrycznego lub hybrydowego umowy w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej (dotyczy to przede wszystkim abonamentu na usługi ładowania).
Zakaz ten wynika z konieczności zapewnienia możliwości ładowania ad hoc na ogólnodostępnej stacji ładowania, co przewiduje Rozporządzenie AFIR.
Obowiązki podmiotu eksploatującego stację ładowania inną niż ogólnodostępna
Ze względu na brak uregulowania obowiązków ustawowych podmiotu eksploatującego stację ładowania inną niż ogólnodostępna, należy przyjąć, że zakres tych obowiązków jest znacznie węższy niż w przypadku operatora ogólnodostępnej stacji. Między innymi nie ma on obowiązku rejestracji w EIPA, a co za tym idzie, przekazywania do tego rejestru danych o dostępności punktu ładowania oraz cenie za usługę.
Podkreślenia wymaga natomiast, że zarządzane przez niego urządzenie nadal spełnia definicję legalną stacji ładowania. Stosując analogię do operatora ogólnodostępnej stacji, odpowiada on za jej budowę, zarządzanie, zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty, w tym w szczególności za spełnienie warunków technicznych określonych w Polskich Normach oraz rozporządzeniu w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania sanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.
Obowiązki właściciela prywatnego punktu ładowania
Zakres obowiązków właściciela prywatnej stacji ładowania nie jest określony przez ustawę o elektromobilności, dlatego nie musi on spełniać szeregu obwarowań w niej przewidzianych. W szczególności nie jest zobowiązany do zapewnienia przeprowadzenia badań technicznych stacji ładowania przez UDT. Niemniej jednak, jako właściciel infrastruktury ładowania lub podmiot eksploatujący ją na wyłączność, ponosi odpowiedzialność za jej bezpieczną eksploatację.
Podkreślenia wymaga, że w tym przypadku nie istnieje możliwość udostępnienia ładowania innym podmiotom, ponieważ doprowadziłoby to do zmiany jej statusu w wyniku zmiany klasyfikacji (właściciel prywatnego punktu ładowania stałby się wówczas operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania lub podmiotem eksploatującym stację inną niż ogólnodostępna).