17 kwietnia 2024 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 (dalej „REMIT”) i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii (dalej: „REMIT II”)[1].
REMIT II wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, czyli już 7 maja 2024 r. Po wejściu w życie, REMIT II będzie wiążący w całości i bezpośrednio stosowany we wszystkich państwach członkowskich. Oznacza to, że będzie miał bezpośredni wpływ m.in. na przedsiębiorstwa energetyczne i wywołuje obowiązek dostosowania się przez nie do nowych przepisów.
Jak wynika z motywów REMIT II, potrzeba nowelizacji REMIT wynika z konieczności zapewniania większej przejrzystości i zwiększania zdolności w zakresie monitorowania cen energii i ochrony konsumentów, przyczyniając się tym samym do stabilizacji cen.
Celem REMIT II jest także zapewnienie skuteczniejszego egzekwowania przepisów w przypadkach potencjalnych transgranicznych nadużyć na rynku i tym samym wyeliminowanie niedociągnięć stwierdzonych w obecnych ramach regulacyjnych.
Główne zmiany REMIT II w porównaniu do REMIT obejmują m.in.:
- zmianę definicji informacji wewnętrznej oraz manipulacji na rynku oraz wprowadzenie nowych definicji, m.in. osoby zawodowo pośredniczącej w zawieraniu transakcji lub realizującej transakcję, handlu algorytmicznego, platformy informacji wewnętrznych, wskaźnika referencyjnego oraz definicji związanych z transakcjami LNG;
- poszerzenie zakresu przepisów stosowania przepisów rozporządzenia REMIT na produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym, które są również instrumentami finansowymi, w tym kontrakty na dostawę LNG, kontrakty dotyczące magazynowania energii elektrycznej lub gazu;
- wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji wewnętrznej za pośrednictwem platform informacji wewnętrznych, jakie mają zostać utworzone po uzyskaniu zezwolenia Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (dalej: „ACER”);
- wprowadzenie instytucji zarejestrowanych mechanizmów sprawozdawczych, za pomocą których uczestnicy rynku podawać mają informacje na temat swoich ekspozycji; rozszerzenie przekazywania danych na uczestników prowadzących handel algorytmiczny wprowadzenie nadzoru nad zarejestrowanymi mechanizmami sprawozdawczymi i osobami zawodowo pośredniczącymi w zawieraniu transakcji;
- zwiększenie roli ACER w sprawach transgranicznych o wymiarze europejskim oraz w odniesieniu do gromadzenia odpowiednich danych rynkowych od uczestników zajmujących się dostawami LNG, oszacowania ceny LNG i obliczania poziomów odniesienia dla LNG, publikacji oszacowania ceny LNG i poziomów odniesienia dla LNG;
- wprowadzenie wykazu kar pieniężnych i innych środków administracyjnych, którymi powinny dysponować krajowe organy regulacyjne, a także wykazu kryteriów ustalania poziomu tych administracyjnych kar pieniężnych.
Reasumując, nowelizacja REMIT wymaga od przedsiębiorstw energetycznych szczególnej uwagi. Niewłaściwe zarządzanie obowiązkami określonymi w REMIT II może prowadzić do naruszeń regulacji i potencjalnych kar pieniężnych. Dlatego też przedsiębiorstwa energetyczne powinny dokładnie przenalizować wymogi określone w REMIT II i wdrożyć odpowiednie procedury zapewniające ich przestrzeganie.