Przyjęty 18 kwietnia na posiedzeniu Rady Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw zawiera szereg uregulowań dotyczących działalności OSD. W ostatnim wpisie pochyliliśmy się nad kwestią nowych uregulowań, które projekt wprowadza w zakresie linii bezpośredniej. Dzisiaj przybliżymy dalszą część zmian. Projekt:
- wprowadzi obowiązek umożliwienia zmiany sprzedawcy energii elektrycznej w ciągu 24 godzin – techniczną procedurę zmiany sprzedawcy ma przeprowadzać OIRE na podstawie informacji otrzymanych od nowego sprzedawcy,
- wprowadzi zasadę, że dostarczanie energii elektrycznej do odbiorcy w gospodarstwie domowym odbywa się na podstawie umowy kompleksowej. W przypadku odbiorcy końcowego z zainstalowanym LZO sprzedaż energii może odbywać się na podstawie umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej,
- pojawia się pojęcie „agregacji” i uregulowania jej dotyczące. Pod nim rozumiana jest działalność polegająca na łączeniu wielkości mocy lub energii elektrycznej oferowanej przez odbiorców, wytwórców energii elektrycznej lub posiadaczy magazynów energii elektrycznej, z uwzględnieniem zdolności technicznych sieci, do której są przyłączeni, w celu sprzedaży energii, świadczenia usług systemowych lub usług elastyczności na rynkach energii elektrycznej; OSD będzie miał obowiązek umożliwienia zmiany agregatora w ciągu 24 godzin. Prezes URE będzie prowadził rejestr agregatorów,
- wprowadzone zostaną uregulowania dotyczące ubiegania się jednocześnie przez podmiot o przyłączenie do sieci gazowej i elektroenergetycznej o napięciu 110 kV i wyższym (dotyczy instalacji wykorzystujących paliwa gazowe do wytwarzania energii elektrycznej) – wówczas brak technicznych lub ekonomicznych warunków przyłączenia w jednym przedsiębiorstwie energetycznym wyłącza obowiązek wydania warunków przyłączenia w drugim, a odmowa lub utrata warunków w jednym – powoduje nieważność warunków wydanych w drugim przedsiębiorstwie,
- przewidziana zostanie zmiana przepisu dotyczącego ograniczenia pracy mikroinstalacji. OSD będzie miał prawo ograniczyć pracę lub odłączyć od sieci mikroinstalację o mocy zainstalowanej większej niż 10 kW przyłączoną do sieci tego operatora w przypadku, gdy wytwarzanie energii elektrycznej w tej mikroinstalacji stanowi zagrożenie bezpieczeństwa pracy tej sieci lub w celu równoważenia dostaw energii elektrycznej z zapotrzebowaniem na tę energię w przypadku wydania polecenia rzez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego, na warunkach określonych w instrukcji ruchu i eksploatacji sieci elektroenergetycznej. Po ustaniu tych przyczyn, OSD będzie obowiązany niezwłocznie przywrócić stan poprzedni,
- wprowadzony zostanie obowiązek uwzględnienia kodeksu sieci (rozporządzenia Komisji UE 2016/631) przy rozpatrywaniu wniosku podmiotu przyłączonego do sieci 110 kV o przyłączenie jednostki wytwórczej o mocy do 10 MW i o napięciu nominalnym niższym niż 110 kV dla modułu typu B,
- nastąpi znaczne poszerzenie zakresu obowiązków OSD określonych w art. 9c ust. 3 Prawa energetycznego, m.in. o: [1] zakup i wykorzystywanie usług systemowych niedotyczących częstotliwości niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, zapewnienia niezawodności jego pracy i utrzymania parametrów jakościowych energii elektrycznej, [2] zakup i wykorzystanie usług elastyczności, [3] współpracę z OSP przy opracowywaniu zasad wykorzystywania usług elastyczności,
- wprowadzone zostaną mechanizmy tzw. redysponowania rynkowego oraz nierynkowego. OSP oraz OSD zyskają prawo do wydawania polecenia wyłączenia jednostki wytwórczej wykorzystującej energię wiatru lub słońca lub zmniejszenia mocy albo wyłączenia lub zmniejszenia mocy magazynu. Takie polecenia będą wiązać się z obowiązkiem wypłaty rekompensaty finansowej, chyba że podmiot dotknięty takim ograniczeniem zgodził się przy zawieraniu umowy o przyłączenie do sieci na brak gwarancji wyprowadzenia energii elektrycznej do sieci,
- nastąpi poszerzenie zakresu instrukcji ruchu i eksploatacji sieci przesyłowej i dystrybucyjnej w związku z nowymi pojęciami i obowiązkami wprowadzanymi do ustawy (np. dotyczącymi usług elastyczności).
- wprowadzone zostaną zmiany w zakresie planów rozwoju – m.in. sporządzanie ich przez OSD na okres sześciu lat z aktualizacją co dwa lata,
- wprowadzi pojęcie „obywatelskiej społeczności energetycznej” będącej podmiotem mającym zdolność prawną, którego członkami będą wyłącznie osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego, mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy, dla których działalność gospodarcza w sektorze energetycznym nie stanowi przedmiotu podstawowej działalności gospodarczej. Głównym celem społeczności energetycznej ma być zapewnienie korzyści środowiskowych, gospodarczych lub społecznych dla swoich członków lub obszarów lokalnych, na których prowadzi działalność. Wachlarz działań społeczności będzie bardzo szeroki. Obejmować może wytwarzanie, zużywanie lub dystrybucję, sprzedaż lub obrót energii elektrycznej, a także agregację lub magazynowaniem energii elektrycznej. Społeczność może również realizować przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej lub świadczeniu usług ładowania pojazdów elektrycznych lub świadczeniu innych usług na rynkach energii elektrycznej, w tym usług systemowych lub usług elastyczności,
- wprowadzone zostaną regulacje dotyczące „odbiorcy aktywnego”, czyli odbiorcy końcowego działającego indywidualnie albo w grupie, który:
- zużywa wytworzoną we własnym zakresie energię elektryczną;
- magazynuje wytworzoną we własnym zakresie energię elektryczną;
- sprzedaje wytworzoną we własnym zakresie energię elektryczną;
- realizuje przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej;
- świadczy usługi systemowe;
- świadczy usługi elastyczności – pod warunkiem, że działalność ta nie stanowi przedmiotu podstawowej działalności gospodarczej tego odbiorcy.
Autor: mec. Przemysław Kałek.