Przegląd zmian w regulacjach prawnych

Kolejna porcja zmian w regulacjach prawnych sektora OZE, przygotowana przez Olga Ostrowska (poprzednia część dostępna tutaj).
W artykule omówienie m.in. tematów takich jak: aukcje uzupełniające, aukcje dogrywkowe oraz decyzja Sądu Najwyższego dotycząca kar za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z koncesji.

Nowy typ aukcji na rynku mocy

Ustawa z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy o rynku mocy (Dz. U. poz. 159) wprowadza nowy mechanizm tzw. aukcji uzupełniających, które mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego przez uzupełnienie wolumenu mocy wytwórczych na lata 2025–2028. Aukcje uzupełniające zostaną uruchomione dopiero wtedy, gdy po przeprowadzeniu standardowych aukcji głównych i dodatkowych nadal występuje deficyt mocy koniecznej do pokrycia zapotrzebowania odbiorców. Dzięki temu do systemu będą mogły wejść również jednostki wysokoemisyjne, które przekraczają limit 550 g CO2/kWh, ale tylko na czas nie dłuższy niż jeden rok obowiązywania kontraktu. Jednocześnie prawo dalej preferuje jednostki nisko- lub zeroemisyjne, bo przed uruchomieniem aukcji uzupełniających przeprowadza się pełne procedury rynku mocy, maksymalizujące udział jednostek spełniających limit 550 g CO2/kWh.

Aukcje dogrywkowe na rynku mocy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu 4 lutego 2025 r., a dzień później został skierowany do I czytania w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Procedowana nowelizacja ustawy o rynku mocy przewiduje wprowadzenie tzw. „aukcji dogrywkowych”, czyli dodatkowych aukcji mocy rozstrzyganych po zakończeniu głównych aukcji rynku mocy. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w sytuacji, gdy główna aukcja nie wystarcza do pokrycia potrzeb systemu. Rozwiązanie zakłada m.in.:

  • Możliwość przeprowadzenia maksymalnie dwóch aukcji dogrywkowych (na lata dostaw 2029 i 2030), w krótszym niż dotąd terminie (tzw. lead time).
  • Ujednolicenie zasad udziału dla wszystkich grup wytwórców i jednostek DSR na wzór dotychczasowych aukcji głównych.
  • Dopuszczenie kolejnego mechanizmu weryfikacji zapotrzebowania na moc po analizie przeprowadzonej przez operatora systemu przesyłowego.

Nowy harmonogram wprowadzania Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii

28 stycznia 2025 r., przedstawiony został rządowy projekt ustawy modyfikującej harmonogram wprowadzenia Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE).

Projekt ustawy przewiduje uruchomienie CSIRE w docelowym modelu już 1 lipca 2025 r., lecz wprowadzane jest etapowe przyłączanie operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD) oraz sprzedawców energii (SE), podzielone na cztery „okna czasowe”. Operatorzy systemów dystrybucyjnych, w których sieci jest mniej niż 100.000 punktów poboru energii będą mogli przystąpić do CSIRE w jednym z następujących terminów:

  • 1 lipca 2025 r., albo
  • 1 października 2025 r., albo
  • 1 marca 2026 r., albo
  • 1 lipca 2026 r.

Ostatecznie wszyscy OSD, także ci w których sieci jest co najmniej 100.000 punktów poboru energii rozpoczną realizację zadań za pośrednictwem CSIRE najpóźniej z dniem 19 października 2026 r.

Produkcja energii w ramach prosumentów wirtualnych, czyli odbiorców wytwarzających energię z odnawialnych źródeł poza własnym miejscem poboru, ma zyskać przejrzyste ramy rozliczeniowe. Do czasu pełnego wdrożenia CSIRE ustalanie ilości energii elektrycznej prosumentów prowadzić będą operatorzy systemów dystrybucyjnych, natomiast od dnia 20 października 2026 r. obliczenia (m.in. ustalanie udziału każdego prosumenta w wyprodukowanej energii) mają się odbywać automatycznie w module obliczeniowym CSIRE.

Wdrożenie CSIRE ma też skrócić do 24 godzin czas zmiany sprzedawcy energii – odbiorca będzie mógł błyskawicznie przejść do dowolnego podmiotu oferującego atrakcyjniejsze warunki. Dodatkowo uproszczony ma zostać model sprzedaży rezerwowej (z limitem ceny energii na trzykrotność średniej ceny z poprzedniego kwartału), co ma chronić odbiorców przed nadmiernymi kosztami.

Usunięcie luk prawnych w koncesjonowaniu prosumentów wirtualnych

Przedstawiony w dniu 28 stycznia 2025 r., projekt ustawy wprowadzającej centralny system informacji rynku energii (CSIRE) usuwa również luki prawne w koncesjonowaniu i wpisach do rejestrów wytwórców energii w przypadku prosumentów wirtualnych i zbiorowych. Doprecyzowuje także zasady aktualizacji już zawartych umów o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, tak by uwzględniały status prosumenta wirtualnego.

Nowelizacja Dyrektywy w sprawie przyrządów pomiarowych (MID).

Trwają konsultacje nowelizacji Dyrektywy w sprawie przyrządów pomiarowych (MID) zainicjowane przez Komisję Europejską. Komisja wskazuje, że obowiązujące przepisy MID pozostają w dużej mierze niezmienione od ponad 20 lat, przez co nie uwzględniają kluczowych technologii, takich jak inteligentne liczniki energii elektrycznej i gazu, infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych czy tankowanie wodoru. Brak jednolitych wymagań metrologicznych w tych obszarach prowadzi do rozbieżności w regulacjach krajowych, co generuje dodatkowe koszty dla producentów i opóźnia wdrażanie nowych technologii. Wprowadzenie jednolitych standardów ma wesprzeć realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu.

Nowelizacja obejmie również aktualizację załączników do dyrektywy, w tym:

  • dostosowanie przepisów dotyczących inteligentnych liczników energii elektrycznej, uwzględniające rozwój technologii (np. wykorzystanie prądu stałego),
  • zmiany w regulacjach dotyczących gazomierzy, które mają umożliwić zwiększone wykorzystanie wodoru i gazów odnawialnych,
  • uregulowanie kwestii zdalnego sterowania i odczytu inteligentnych liczników.

Komisja Europejska podkreśla, że dzięki tym zmianom przedsiębiorstwa nie będą musiały dostosowywać produktów do różnych standardów krajowych, co zmniejszy koszty operacyjne i ułatwi rozwój jednolitego rynku. Konsumenci skorzystają na większej przejrzystości i dokładności pomiarów, co wpłynie na lepsze zarządzanie energią i potencjalne oszczędności. Zmiany te mają również umożliwić pełne wykorzystanie inteligentnych sieci energetycznych oraz taryf dynamicznych.

Kara pieniężna za nieprzestrzeganie obowiązków koncesyjnych

Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 22 stycznia 2025 r. (sygn. akt II NSK 45/24) wzmocnił możliwości organu regulacyjnego w egzekwowaniu wszystkich obowiązków, które wynikają z szeroko rozumianego systemu prawa energetycznego, a nie tylko z literalnie zapisanych w treści koncesji postanowień. Sąd Najwyższy we wspomnianym postanowieniu stwierdził, że przedsiębiorca (koncesjonariusz) może zostać ukarany karą pieniężną, jeśli nie przestrzega obowiązków wynikających z koncesji. Co istotne, chodzi nie tylko o obowiązki wprost zapisane w samej koncesji, ale też te, które da się wyprowadzić (zrekonstruować) z przepisów powszechnie obowiązującego prawa regulującego działalność objętą koncesją. Wskazuje przy tym, że „podstawowym założeniem prawa energetycznego jest zapewnienie efektywności norm prawa energetycznego, które realizować będą zamierzone przez prawodawcę cele. (…) cele te powinny być realizowane przez adresatów ustawy dobrowolnie. (…) przewidziana w art. 56 ust. 1 pkt 12 p.e. odpowiedzialność za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z koncesji powinna skutecznie wspierać egzekwowanie obowiązków koncesji, także tych rekonstruowanych z przepisów powszechnie obowiązującego prawa. (…) celowościowa wykładnia art. 56 ust. 1 pkt 12 p.e. wymaga uznania dopuszczalności nakładania kar za nieprzestrzeganie przede wszystkim tych obowiązków koncesyjnych, które mają aksjologiczne i formalne uzasadnienie w przepisach powszechnie obowiązującego prawa. (…)”

Nabycie w drodze zasiedzenia służebności przesyłu

W dniu 13 lutego 2025 r. Sąd Najwyższy odroczył wydanie orzeczenia i przekazał powiększonemu składowi Sądowi Najwyższemu zagadnienie prawne dotyczące służebności przesyłu. W sprawie o sygn. akt II CSKP 561/24 skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego rozważy, czy przed wejściem w życie art. 305(1)–305(4) Kodeksu Cywilnego było dopuszczalne nabycie w drodze zasiedzenia na rzecz przedsiębiorcy służebności gruntowej o treści odpowiadającej służebności przesyłu oraz czy okres występowania na nieruchomości stanu faktycznego odpowiadającego treści służebności przesyłu przed wejściem w życie art. 305(1)–305(4) Kodeksu Cywilnego podlega doliczeniu do czasu posiadania wymaganego do zasiedzenia tej służebności. Rozstrzygnięcie tej kwestii ma istotne znaczenie w sporach dotyczących urządzeń przesyłowych i możliwości zasiedzenia służebności odpowiadającej ich dotychczasowemu wykorzystywaniu, niemniej jednak jest to już kolejna próba przeanalizowania tej kwestii. Ostatnio, postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 24 lutego 2023 r. (sygn. akt III CZP 108/22) stwierdzono przykładowo, że przed nowelizacją Kodeksu cywilnego wprowadzającą służebność przesyłu nie mógł biec termin zasiedzenia prawa odpowiadającego treściowo tej służebności. Z drugiej jednak strony, przewagę ma w dalszym ciągu korzystny dla przedsiębiorstw energetycznych pogląd o dopuszczalności nabycia w drodze zasiedzenia służebności odpowiadającej treści służebności przesyłu na rzecz przedsiębiorstwa (tak Sąd Najwyższy w uchwałach z dnia 27.06.2013 r., III CZP 31/13, z dnia 22.05.2013 r., III CZP 18/13, oraz z dnia 07.10.2008 r., III CZP 89/08, czy w postanowieniu z dnia 28 września 2023 r., I CSK 6556/22).